Sabtu, 12 Januari 2019

Stage of Industry Revolution

Revolusi Perindustrian Pertama
Revolusi Perindustrian Pertama berlaku dari abad ke-18 hingga ke-19 di Eropah dan Amerika Utara. Ia adalah tempoh apabila kebanyakan pertanian, masyarakat luar bandar menjadi industri dan bandar. Industri besi dan tekstil, bersama-sama dengan pembangunan enjin stim, memainkan peranan utama dalam Revolusi Perindustrian.

Revolusi Perindustrian Kedua
Revolusi Perindustrian Kedua berlaku antara 1870 dan 1914, sebelum Perang Dunia I.Ia merupakan tempoh pertumbuhan bagi industri yang sedia ada dan pengembangan yang baru, seperti keluli, minyak dan elektrik, dan menggunakan kuasa elektrik untuk menghasilkan pengeluaran besar-besaran. Kemajuan teknologi utama dalam tempoh ini termasuk telefon, mentol lampu, fonograf dan enjin pembakaran dalaman. 

Revolusi Perindustrian Ketiga
Revolusi Perindustrian Ketiga, atau Revolusi Digital, merujuk kepada kemajuan teknologi dari peranti elektronik dan mekanikal analog ke teknologi digital yang terdapat pada hari ini. Era bermula pada 1980-an dan sedang berlangsung. Kemajuan semasa Revolusi Perindustrian Ketiga termasuklah komputer peribadi, internet, dan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT)


Revolusi Perindustrian Keempat
Revolusi Perindustrian Keempat dibina pada Revolusi Digital, yang mewakili cara baru di mana teknologi menjadi tertanam dalam masyarakat dan juga tubuh manusia. Revolusi Perindustrian Keempat ditandakan oleh penemuan teknologi yang baru muncul dalam beberapa bidang, termasuk robotik, kecerdasan buatan, nanoteknologi, pengkomputeran kuantum, bioteknologi, Internet of Things (IoT), kenderaan pencetak 3D dan autonomi.
Dalam bukunya, Revolusi Perindustrian Keempat, Schwab menerangkan bagaimana revolusi keempat ini secara asasnya berbeza dari tiga sebelumnya, yang dicirikan terutamanya oleh kemajuan teknologi. Asas dasar untuk 4IR terletak pada kemajuan dalam komunikasi dan sambungan daripada teknologi. Teknologi ini berpotensi besar untuk terus menyambungkan berbilion-bilion orang ke web, meningkatkan kecekapan perniagaan dan organisasi secara drastik dan membantu menumbuhkan semula persekitaran semula jadi melalui pengurusan aset yang lebih baik. 
"Menguasai Revolusi Perindustrian Keempat" adalah tema Mesyuarat Tahunan Forum Ekonomi Dunia 2016 di Davos-Klosters, Switzerland. Pada 10 Oktober 2016, Forum mengumumkan pembukaan Pusat Revolusi Perindustrian Keempat yang baru di San Francisco. Menurut Forum, pusat itu akan "berfungsi sebagai platform untuk interaksi, wawasan dan kesan terhadap perubahan saintifik dan teknologi yang mengubah cara kita hidup, bekerja dan saling berhubungan." 
Menurut Arik Segal, Revolusi Perindustrian Keempat memegang peluang unik untuk memperbaiki komunikasi manusia dan penyelesaian konflik. 
Frasa 'revolusi industri keempat' pertama kali dicipta oleh Schwab pada tahun 2016, dan memperkenalkan tahun yang sama di Forum Ekonomi Dunia.



sumber : http://fstm.kuis.edu.my/blog/peringkat-revolusi-perindustrian-4ir/

APAKAH KESAN??

KEHADIRAN Revolusi Industri 4.0  (Industri 4.0) yang menekankan pembinaan teknologi realiti maya tanpa banyak menggunakan tenaga manusia pasti memberikan kesan terhadap pelbagai aspek kehidupan.

Pengarah UTMCC, Prof. Madya Dr. Othman Ibrahim diwawancara oleh Mohd Hafizan Hamzah mengenai Revolusi Industri 4.0.di pejabatnya, baru-baru. 












Dalam konteks ini, pendidikan tinggi adalah antara bidang cukup penting yang tidak ketinggalan menerima impak perkembangan terbaru ini.
Pengarah Pusat Kerjaya Universiti Teknologi Malaysia (UTMCC), Prof. Madya Dr. Othman Ibrahim berkata kemunculan Industri 4.0 adalah satu perkembangan terbaru yang memberikan kesan kepada ramai terutamanya pihak Institusi Pengajian Tinggi (IPT).
“Kewujudan IPT khasnya Instituti Pengajian Tinggi Awam (IPTA) di seluruh negara secara amnya bagi menghasilkan modal insan yang berkualiti bagi mengisi kekosongan tenaga kerja pada masa hadapan.
“Secara amnya, sebagai pusat penghubung bidang kerjaya antara mahasiswa dan juga industri, UTMCC telah bersedia dalam menghadapi keadaan ini,” katanya.
Dr. Othman berkata bagi mengadaptasikan Revolusi Industri 4.0 dalam dunia pekerjaan bakal mahasiswa, UTMCC telah melakukan pelbagai transformasi dan nilai tambah bagi meningkatkan lagi impaknya sebagai pusat kerjaya universiti.
“Kami telahpun mendapat pengiktirafan dari Malaysian Digital Economy Corporation (MDEC) dan kini bergelar Pusat Kerjaya Digital UTM (UTM Digital Career Centre).
“Pengiktirafan ini diberikan berdasarkan kepada beberapa kriteria yang ditetapkan seperti jalinan kerjasama dengan industri dengan menggunakan beberapa aplikasi digital seperti Job4U, Job On Campus (JoC), Industrial Training System (ITS), TAJMA Psychometric Plus Online System (TP+) dan juga lain-lainnya,” katanya.

Kesan Industri 4.0 terhadap industri pekerjaan tempatan
Mengulas lanjut mengenai kesan Industri 4.0 ke atas penggunaan tenaga kerja tempatan, Dr. Othman berkata kumpulan menengah rendah akan menjadi kumpulan paling terjejas kerana secara perlahan menjadi kelompok yang tidak diperlukan dalam ekonomi.
“Kumpulan menengah rendah ini lebih mudah diganti dengan robot dan sistem kerana mereka tidak mempunyai ‘tacit knowledge’ yang boleh ditawarkan kepada majikan dan ekonomi secara keseluruhannya.
“Akibat diganti dengan peralatan komputer dan komunikasi digital lainnya, kumpulan ini akhirnya akan terpinggir dalam sistem ekonomi baru ini,” katanya.
Berbeza dengan kumpulan berpendapatan rendah meskipun statusnya sama dengan kumpulan berpendapatan sederhana tetap mempunyai beberapa perbezaan positif dengan kebanyakan mereka mengekalkan pekerjaan masing-masing.
“Kumpulan pendapatan rendah ini akan terus mendapat perhatian dan simpati kerajaan dan industri mengenai nasib mereka. Pelbagai dasar dan polisi akan dirangka oleh pihak kerajaan bagi mengekalkan pekerjaan mereka.
“Perkara ini berlaku di atas sebab bahawa robot dan teknologi automasi tidak akan mampu untuk melakukan pekerjaan golongan ini seperti tukang sapu, tukang cuci dan juga membasuh tandas,” katanya lagi.

SUMBER : https://news.utm.my/ms/2018/01/revolusi-industri-4-0-beri-pelbagai-kesan-pada-kehidupan/

Persedian IR 4.0


Kehadiran Industri 4.0 pasti berlaku dan kesannya pasti akan dirasai oleh seluruh dunia termasuklah Malaysia.
Dr. Othman berkata dari aspek persediaan kemahiran, Malaysia masih terkebelakang berdasarkan kepada fakta bahawa masih banyak elemen-elemen penjanaan ekonomi dan perindustrian masih dilakukan secara manual.
“Walaubagaimanapun kemunculan Industri 4.0 ini juga membawa sinar positif bagi mereka yang tahu memanfaatkannya. Penghijrahan ke teknologi perdagangan alam maya atau e-commercebakal membuka lebih banyak peluang ekonomi untuk rakyat Malaysia.
“Dengan wujudnya peluang perniagaan gaya baru ini, setiap individu di Malaysia boleh menjual dan membeli barangan melalui aplikasi tertentu dengan kos yang lebih murah berbanding di kedai,” katanya.
Pihak kerajaan juga boleh mewujudkan Rancangan Malaysia khusus untuk 30 tahun ke hadapan sempena Transformasi Nasional 2050 (TN50) bagi memperincikan bagaimana masyarakat Malaysia memanfaatkan perkembangan revolusi ini  dalam mengatur ekonomi, perindustrian, perdagangan dan cara kehidupan.

 Pengarah UTMCC, Prof. Madya Dr. Othman Ibrahim di pejabatnya di UTMCC kampus Johor Bahru.

sumber : https://news.utm.my/ms/2018/01/revolusi-industri-4-0-beri-pelbagai-kesan-pada-kehidupan/




IR 4.0 dan Sistem Pendidikan


PERKEMBANGAN Revolusi Industri 4.0 (RI 4.0) memberikan kesan secara langsung dalam pelbagai bidang termasuk pendidikan khususnya yang menjadi asas kepada penyedia tenaga kerja.
Ini kerana revolusi industri baharu ini memerlukan set kemahiran yang baharu.
Kesannya, sistem latihan dan pendidikan ini akan berkembang seiring dalam menyediakan industri dengan buruh mahir yang boleh menyokong perkembangan industri kini.
Adakah sistem pendidikan ketinggalan dalam memacu RI 4.0?
Jawapan sebenarnya ialah tidak. Kebanyakan kursus pengajian pendidikan yang mencipta peluang pekerjaan tidak pernah lapuk tetapi cara penyampaian dan pengajaran sudah tidak sesuai dengan zaman revolusi industri baharu.
Tiada bidang ilmu sebenarnya yang sudah lapuk tetapi cara pengajaran mungkin tidak lagi berkesan dengan kewujudan teknologi baharu yang menjadi gaya hidup generasi kini.
Dengan penggunaan telefon pintar yang memenuhi ruang kehidupan masyarakat, cara pengajian di universiti yang melibatkan sesi kuliah panjang dianggap sudah tidak sesuai.
Ia kini mula mengorak langkah ke arah pengajian yang dipandu teknologi digital yang lebih bersifat interaktif dan fleksibel.
Kaedah pembelajaran di Malaysia ketika ini yang memerlukan kita untuk berada di dewan kuliah sambil menyalin nota daripada papan hitam mungkin agak ketinggalan.

Fleksibel
Ia mungkin menjadi jadi satu bahan jenaka jika diamalkan di institusi-institusi pengajian tinggi kerana di peringkat sekolah rendah dan menengah juga sistem pembelajaran sudah semakin fleksibel serta interaktif seperti usaha untuk mengadakan smart class room telah banyak dimulakan.
Pada masa sama, pihak-pihak yang bertanggungjawab juga giat memperkenalkan kursus baharu selaras dengan RI 4.0 yang berasaskan kreativiti.
Industri dipacu bermula dengan kuasa air, stim dan mekanikal seterusnya elektrik serta pengeluaran massa.
Kemudiannya pengkomputeran, automasi dan elektronik.
Apa seterusnya? Itu adalah tiga revolusi industri yang telah dilalui sejak tahun 1760 hingga 2010.
Sedar atau tidak, kita kini sebenarnya di ambang revolusi industri terkini yang dikenali sebagai RI 4.0.
Revolusi ini merujuk kepada kilang-kilang pintar iaitu mesin dihubungkan kepada capaian internet kepada sistem berteknologi yang boleh menggambarkan rantaian pengeluaran keseluruhan dan membuat keputusan sendiri.
Ia mewakili gabungan sistem siber-fizikal, Internet of Things (IoT) dan berteraskan jaringan internet.
Walaupun individu dalam kalangan orang muda berasakan masih terlalu awal untuk membuat spekulasi mengenai keadaan pekerjaan yang menerima pakai RI 4.0 di seluruh dunia, mereka perlu bersiap sedia.
Pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang mahu menyambung pengajian perlu mengetahui bahawa pekerja pada zaman hadapan bukan sahaja memerlukan mereka mempelajari pelbagai maklumat dan ilmu baharu tetapi perlu digabungkan dengan kebijaksanaan untuk mengoptimumkan maklumat serta ilmu yang mereka miliki.
Pada era RI 4.0, kebijaksanaan seseorang individu dapat membantu peningkatan kadar bayaran upah pekerjaan tetapi pada masa yang sama memberikan satu kelebihan untuk bersaing menambat hati majikan.
Kementerian Pengajian Tinggi telah meletakkan satu landasan yang betul bagi menjamin kelangsungan institusi pendidikan tinggi (IPT) di Malaysia agar terus menjadi pencipta tenaga kerja yang berkembang seiring dengan revolusi industri.

Proaktif
Perubahan yang dilaksanakan tidak hanya merangkumi aspek-aspek ruang pembelajaran, kaedah pengajaran, kurikulum yang lebih organik dan fleksibel tetapi menggunakan teknologi terkini.
Bagi pelajar lepasan SPM yang merancang untuk melanjutkan pelajaran, mereka perlulah lebih proaktif dalam konteks ini.
Apa sekalipun perubahan revolusi, konsep asas menuntut ilmu adalah berkekalan iaitu hubungan antara maklumat, ilmu dan kebijaksanaan perlu difahami secara mendalam.
Dalam kemajuan teknologi ini, pelajar bukan sahaja perlu bijak untuk mendapatkan maklumat bagi menyokong perkembangan ilmu mereka tetapi memerlukan kebijaksanaan untuk mengoptimumkan ilmu yang dimiliki.
Apa yang penting, kefahaman terhadap hubungan maklumat, ilmu dan kebijaksanaan dalam kehidupan yang berterusan akan membantu mereka menghadapi cabaran dalam setiap revolusi.


SUMBER : http://www.kosmo.com.my/k2/varia/sistem-pendidikan-perlu-dengan-industri-4-0-1.681651